موضوعات وبسایت : دانلود جزوه

تفاوت انتگرال معین و نامعین

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 05 اسفند 1400 ساعت 12:27

انتگرال گیری دو معنی و مفهوم در حساب دیفرانسیل و انتگرال دارد ، هر دو تعریف از دیدگاه ریاضی صحیح و پذیرفته شده است .

تعریف اول :انتگرال گیری یعنی یافتن مساحت محدود به منحنی ها ،حجم اجسام مختلف ،طول منحنی ها ،مرکز جرم اجسام و کاربردهای دیگر است . اگر دقت کنید این تعریف بیشتر به جنبه های کاربردی و مهندسی اشاره می کند .

88_1.jpg

مثلا در شکل بالا ما با داشتن معادله تابع (f(x  و انتگرال گیری از ان تابع می توانیم مساحت محدود زیر این منحنی و محور x  ها را بدست آوریم ، البته روش کار و قانون آن مفصل است که ما در بخشهای دیگر به آن می پردازیم .

تعریف دوم :انتگرال گیری یعنی یافتن تابعی که مشتق آن معلوم باشد. در واقع ما با انتگرال گیری از تابع می توانیم اصل تابع را قبل از عمل مشتق گیری را بدست آوریم .یعنی انتگرال و مشتق دو عمل معکوس هم هستند.

88.jpg

مثلا در بالا نگاه کنید که چگونه مشتق و انتگرال معکوس هم هستند البته فعلا نگران نباشد چون گام به گام روشهای انتگرال گیری را با هم فرا می گیریم .خوب ما می دانیم که اگر از x به توان 2 مشتق بگیریم نتجه مشتق ما برابر با 2x  است . اما اگر خود عبارت 2x  را داشته باشیم چگونه می توان به تابعی رسید که اگر از آن مشتق بگیریم حاصل عبارت ما برابر با 2x  می شود. جواب ساده است با کمک انتگرال گیری .

نماد انتگرال :

نماد انتگرال را با علامتی شبیه به حرف S  نمایش می دهند که نشان دهنده علامت جمع است . مخففی از کلمه Sum  یعنی جمع است .

88_2_integration.jpg

در عبارت بالا ما از تابع 2x  نسبت به متغیر x  انتگرال می گیریم . که جواب آن بصورت زیر خواهد بود.

88_3_integration.jpg

اینجا C  یک مقدار ثابت است که به ثابت انتگرال معروف است .چرا این عدد C  را باید بنویسیم دلیل آن خیلی ساده است ، ببینید اگر چه ما می دانیم که حاصل انتگرال فوق X به توان 2 است اما اصل تابع 2x  ممکن است یکی از حالتهای زیر باشد .

88_4_integration.jpg

به شکل بالا خوب دقت کنید هر کدام از عبارتهای سمت راست را اگر از آنها مشتق بگیریم حاصل همه آنها بعد از مشتق همان عبارت 2x  خواهد بود به همین خاطر ما وقتی از 2x  انتگرال گرفتیم حاصل جواب به اضافه عدد ثابت C  می باشد .

پس آنچه در این پست فرا گرفتیم مفهوم اولیه انتگرال است ،و ارتباط انتگرال با عمل مشتق گیری  همچنین کاربردهای آتی انتگرال در محاسبه حجم و مساحتها می باشد ، به عنوان آخرین مطلب این پست مفهوم انتگرال معین و نامعین را هم بطور مختصر بیان می کنیم .

انتگرال معین و نامعین:

این دو نتگرال تنها در بازه انتگرال گیری با هم تفاوت دارند ، یعنی ما در هر دو حالت عمل انتگرال را ابتدا محاسبه می کنیم ،اما در انتگرال معین پس از بدست آمدن جاصل باید آن را در بازه مشخص اعمال کنیم شکل زیر فرق دو انتگرال را به سادگی نمایش می دهد.به تعبیری دیگر در انتگرال نامعین بازه انتگرال گیری مشخص نیست  و فقط هدف ما عمل انتگرال است ،اما در انتگرال معین ما از همان ابتدا بازه انتگرال گیری مشخصی داریم و عمل انتگرال تابع در آن بازه محاسبه می شود.

88_5_integration.jpg

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر