موضوعات وبسایت : دانلود جزوه

تعداد شرکت کنندگان کنکور ارشد ۹۹ به تفکیک رشته

تعداد شرکت کنندگان کنکور ارشد ۹۹ به تفکیک رشته

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 04 فروردین 1401 ساعت 02:01

با ثبت نام بیش از ۱۶۱هزار داوطلب در فرصت های مجدد ثبت نام کنکور ارشد در اردیبهشت ماه، تعداد شرکت کنندگان در آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ نسبت به سال گذشته، بیش از ۷۷هزار نفر افزایش یافت.

به گزارش مسترتست، تعداد داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در سال‌های اخیر روندی کاهشی داشت. اما پس از چند سال، تعداد داوطلبان این آزمون در سال جاری افزایش داشته است.

amar-davtalab-min.jpg

روند نزولی ثبت نام کنکور ارشد در سال‌های اخیر

تا پیش از سال ۱۳۹۶، آزمون کارشناسی ارشد سراسری و آزاد به صورت مستقل از یکدیگر برگزار می شد. تعداد شرکت‌کنندگان کنکور کارشناسی ارشد سراسری از سال ۹۳ تا ۹۵ به شرح جدول زیر بود که روندی نزولی را طی می‌کرد؛ به طوری که در سال ۹۵ تعداد داوطلبان حدود ۱۸۷هزار نفر کمتر از سال ۹۳ بود.

ردیفزمان کنکورتعداد داوطلبان
۱کنکور کارشناسی ارشد ۹۳ سراسری۹۴۸هزار و ۲۳۹ نفر
۲کنکور کارشناسی ارشد ۹۴ سراسری۸۱۳هزار و ۱۳ نفر
۳کنکور کارشناسی ارشد ۹۵ سراسری۷۶۱هزار و ۲۷۳ نفر

از سال ۱۳۹۶، آزمون کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی ادغام شد. بنابراین همه داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی ملزم به ثبت نام در سایت سازمان سنجش و شرکت در کنکور ارشد وزارت علوم بودند. به همین علت آمار کلی ثبت نام در آن سال افزایش حدود ۱۷۰هزار نفری داشت و تعداد شرکت کنندگان کنکور ارشد ۹۶ به ۸۷۸هزار و ۳۸۸ نفر رسید.

اما روند نزولی تعداد داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد از سال ۹۷ مجدداً آغاز شد. در جدول زیر می‌توانید تعداد داوطلبان کنکور سه سال اخیر را مشاهده کنید.

ردیفزمان کنکورتعداد داوطلبان
۱کنکور کارشناسی ارشد ۹۶ سراسری و آزاد۸۷۸هزار و ۳۸۸ نفر
۲کنکور کارشناسی ارشد ۹۷ سراسری و آزاد۷۳۵هزار و ۷۳۴ نفر
۳کنکور کارشناسی ارشد ۹۸ سراسری و آزاد۶۱۴هزار و ۸۸۳ نفر

تعداد شرکت کنندگان کنکور کارشناسی ارشد ۹۹

در سال ۹۹، سازمان سنجش همانند سال‌های اخیر علاوه بر مهلت ثبت نام کنکور ارشد در آذر ماه، در بهمن ماه نیز فرصت مجددی برای ثبت نام جاماندگان کنکور ارشد در نظر گرفت. در مهلت اصلی ثبت نام از ۱۶ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۸، تعداد ثبت نام کنندگان ۴۸۱هزار و ۷۷ نفر اعلام شد و از ۱۴ تا ۱۶ بهمن ماه نیز ۴۹هزار و ۶۴۸ نفر به تعداد داوطلبان آزمون ارشد ۱۳۹۹ اضافه شد. بنابراین، اگر آزمون کارشناسی ارشد در زمان مقرر برگزار می‌شد، همچنان شاهد سیر نزولی شرکت کنندگان با حضور ۵۳۰هزار و ۷۲۵ داوطلب بودیم.

اما کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ فرآیند عجیبی را طی کرد. تعویق‌های مکرر کنکور کارشناسی ارشد، دو بار مهلت ثبت نام و ویرایش اطلاعات ثبت نامی را به ارمغان آورد. در دو بار فرصت مجدد ثبت نام پس از تعویق کنکور ارشد ۹۹، بیش از ۱۶۱ هزار نفر به داوطلبان افزوده شد؛ به نحوی که آمار نهایی شرکت کنندگان کنکور ارشد ۹۹ به ۶۹۱هزار و ۹۶۸ نفر رسید.

ردیففرصت ثبت نامتعداد ثبت نام کنندگان
۱۱۶ تا ۲۸ آذر ۹۸۴۸۱ هزار و ۷۷ نفر
۲۱۴ تا ۱۶ بهمن ۹۸۴۹هزار و ۶۴۸ نفر
۳۱ تا ۳ اردیبهشت ۹۹۳۶هزار و ۲۴۷ نفر
۴۲۳ تا ۲۷ اردیبهشت ۹۹۱۲۴هزار و ۹۹۶ نفر
 مجموع۶۹۱هزار و ۹۶۸ نفر

نکته قابل توجه این جاست که علیرغم اعلام سازمان سنجش مبنی بر اتمام مهلت ثبت نام در ۲۷ اردیبهشت ماه، سامانه ثبت نام همچنان فعال بود و قاعدتاً این آمار همچنان افزایش یافته است.

بدین صورت پس از چندین سال تعداد داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد افزایش یافت. از آن جا که احتمال افزایش جدی در ظرفیت کنکور کارشناسی چندان زیاد نیست، به نظر می‌رسد رقابت در کنکور امسال جدی‌تر از سال‌های گذشته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر