موضوعات وبسایت : دانلود جزوه

فرق ریاضی محض و کاربردی؟

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 06 فروردین 1401 ساعت 23:36

ریاضی محض

هدف از تشکیل این دورهعلاوه بر تربیت دبیران ریاضی در آموزش و پرورش و تربیت کارشناس مورد نیاز در بعضی از ادارات و ارگان‌های دولتی، تربیت افراد جهت استفاده از علوم ریاضی در مدلسازی سیستم‌ها و تجزیه و تحلیل سیستم‌ها در سایر علوم از قبیل (فیزیک، علوم مهندسی،علوم اقتصاد و.....)، پیشبرد مرزهای دانش و ایجاد روح علمی در جامعه است. همچنینتربیت متخصصان جامعهدر علم ریاضی است که آمادگی لازم برای ادامه تحصیل در جهت اشتغال به پژوهش و نیز انتقال علم ریاضی را در کلیهسطوح دانشگاهی داشته باشند.

ریاضی کاربردی

هدف از تشکیل این دوره علاوه بر تربیت کارشناسان مورد نیاز ادارات،

سازمان‌های دولتی و خصوصی از جملهبانک‌ها، آموزش و پرورش و...، تربیت افراد برای انتقال علوم ریاضی و کاربردکامپیوتر به دانشجویان جهت مدل‌سازی سیستم‌ها، استنباط، تجزیه و تحلیل انواع سیستم‌های علمی و کاربردی، بهینه‌سازی سیستم‌ها و همچنین کاربرد تحقیق در عملیات و بهینه‌سازی در صنایع و سازمان‌های خدماتی می‌باشد. همچنین تربیت کارشناسان چند جانبه‌ی دارای اندوخته کافی از دانش ریاضی که توانایی تحلیل کمی از مسایل اقتصادی و برنامه‌ریزی را کسب نموده و نیز توانایی ادامه تحصیل در سطوح بالاتر و انتقال علم ریاضی کاربردی در کلیه سطوح دانشگاهی را داشته باشند.

مقطع کارشناسی ریاضی محض

بر اساس مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم تحقیقات و فناوری 134 واحد درسی برای شاخه ریاضی محض تعیین شده است. طول متوسط دوره کارشناسی 4 سال بوده و برنامه‌ریزی درسی آن طی 8 ترم به شرح ذیل ارائه می‌شود.
دروس عمومی 22 واحد
دروس پایه، اصلی و تخصصی الزامی 61 واحد
دروس تخصصی 36 واحد برای گرایش ریاضی محض
دروس اختیاری برای هر دو گرایش 15 واحد است که دانشجویان رشته ریاضی کاربردی و محض می‌توانند از گرایش‌های یکدیگر یا دروس اصلی دانشکده صنایع و یا دانشکده کامپیوتر انتخاب نمایند.

مقطع کارشناسی ریاضی کاربردی

بر اساس مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم تحقیقات و فناوری 137 واحد درسی برای شاخه ریاضی کاربردی تعیین شده است. طول متوسط دوره کارشناسی 4 سال بوده و برنامه‌ریزی درسی آن طی 8 ترم به شرح ذیل ارائه می‌شود.
دروس عمومی 22 واحد
دروس پایه، اصلی و تخصصی الزامی 61 واحد
دروس تخصصی 39 واحد برای گرایش ریاضی کاربردی
دروس اختیاری برای هر دو گرایش 15 واحد است که دانشجویان رشته ریاضی کاربردی و محض می‌توانند از گرایش‌های یکدیگر یا دروس اصلی دانشکده صنایع و یا دانشکده کامپیوتر انتخاب نمایند.

مقطع کارشناسی ارشد ریاضی

دوره کارشناسی ارشد رشته ریاضیات با دو گرایش محض و کاربردی جهت تربیت متخصصانی است که بتوانند بر مبانی علوم ریاضی و فنون مدون در این رشته احاطه یافته، با کسب مهارت‌های علمی و عملی لازم به تعلیم در این رشته بپردازند. حداکثر طول مجاز تحصیلات این دوره 2 سال است که این مدت شامل وقت لازم جهت اتمام پایان‌نامه نیز می‌باشد. تعداد کل واحدهای تخصصی جهت فراغت از تحصیل 32 واحد درسی است که در هر یک از دو گرایش محض و کاربردی ارائه می‌شود.
تعداد واحدهای الزامی 12 واحد، تعداد واحدهای اختیاری 12 واحد، گذراندن 2 واحد سمینار و گذراندن 6 واحد پایان‌نامه الزامی است.

مقطع دکترای ریاضی

هدف از تربیت دانشجویان دکترای ریاضی تربیت اعضای هیأت علمی برای دانشگاه‌ها است که به روش‌های پیشرفته پژوهش احاطه کامل یافته، با تسلطی که بر یک یا چند موضوع ریاضی پیدا می‌کنند قادر به درک مشکلات علمی جامعه باشند و با تهیه مدل‌های ریاضی مناسب به حل آنها بپردازند. نوآوری و گسترش مرزهای دانش ریاضی در این دوره از اهمیت خاصی برخوردار است.
دوره دکترای ریاضی به دو مرحله آموزشی و پژوهشی تقسیم می‌گردد. هدف از مرحله آموزشی برطرف ساختن کاستیهای اطلاعاتی علمی دانشجویان می‌باشد که با گذراندن برخی از دروس پیشرفته ریاضی صورت می‌گیرد.
در مرحله پژوهشی که پس از اتمام مرحله آموزشی و قبولی دانشجو در امتحانات جامع شروع می‌‌شود، هدف آشنا نمودن دانشجو با شیوه‌های پژوهشی و کسب توانایی‌های لازم جهت انجام آن در یک یا چند زمینه خاص ریاضی است که به کشف و نوآوری‌هایی در ریاضیات منتهی می‌شود. نتیجه این دوره با تدوین و تألیف رساله همراه است که با دفاع از آن دوره نیز به پایان می‌رسد. حداکثر مدت تحصیل در دوره دکترای ریاضی 5 /4 سال است.

کلیه دروس دوره دکترا 4 واحدی است و برای هر واحد درسی در دوره دکترای ریاضی در هر نیمسال تحصیلی 16 هفته آموزشی کلاسیک در نظر گرفته شده است که دانشجو موظف است به ازای هر ساعت درس حداقل 4 ساعت وقت صرف مطالعه، بحث و تجزیه و تحلیل آن درس بنماید. مجموع تعداد واحدهای درسی و رساله در تمام دوره‌های دکترا داخل حداقل 42 واحد و تعداد 20 تا 24 واحد درسی رساله در دوره دکترا است.


+

نوشته شده در یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ ساعت 12:22 توسط ناچ90  | 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر