موضوعات وبسایت : دانلود جزوه

چارت درسی ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی

چارت درسی ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 05 آذر 1399 ساعت 23:03

 
شامل معرفی رشته، سرفصل دروس و تعداد واحدهای درسی ، عنوان دانشگاه های پذیرنده ، سایر رشته ها و گرایش های کارشناسی ارشد ، عنوان رشته ها و گرایش های دکتری، مشاغل و بازار کار مرتبط و ...
 




معرفی رشته :

فناوری اطلاعات(IT) همان طور که به‌وسیله انجمن فناوری اطلاعات آمریکا (ITAA‎) تعریف شده‌است، به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصا برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزار رایانه می‌پردازد.

به طور کوتاه، فناوری اطلاعات با مسائلی مانند استفاده از رایانه‌ها و نرم‌افزار سروکار دارد تا از این طریق تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکلی مطمئن و ایمن انجام پذیرد. 


دانش فناوری اطلاعات و رایانه با هم فرق می‌کنند، هرچند در موارد زیادی نیز با هم اشتراک دارند. به طور خلاصه اگر علم رایانه را مشابه مهندسی مکانیک بگیریم، فناوری اطلاعات مشابه صنعت حمل و نقل است و این یعنی فناوری اطلاعات (IT) بسیار از علم رایانه وسیع‌تر (و پیچیده تر) است. این اصطلاح در دهه ۱۹۹۰ جایگزین اصطلاحات پردازش داده‌ها و سیستم‌های اطلاعات مدیریت شد که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۶۰ بسیار رایج بودند. فناوری اطلاعات معمولاً به کلیه فناوری هائی اشاره دارد که در پنج حوزه جمع آوری، ذخیره سازی، پردازش، انتقال و نمایش اطلاعات کاربرد دارند.


اخیرا تغییر اندکی در این عبارت داده می‌شود تا این اصطلاح به طور روشن دایره ارتباطات مخابراتی را نیز شامل گردد. بنابراین عده‌ای بیشتر مایلند تا عبارت «فناوری اطلاعات و ارتباطات» (فاوا) (Information and Communications Technology) یا به اختصار ICT را به کار برند.

اما اهمیت مدیریت سیستمهای اطلاعات در چیست؟

در دنیای امروز، سازمانها با انبوهی از اطلاعات مواجه هستند که این اطلاعات باید تحلیل، قابل فهم، نگهداری و بازیابی گردد. وقتی مدیر یک سازمان می خواهد تصمیم بگیرد، داده ­های فراوانی که اغلب مفید نیستند، در اختیارش قرار می‌گیرد. این داده ها باید پالایش و معنی‌دار شوند و به اطلاعات مفید تبدیل شوند. اینجا است که نیاز به سیستم­های اطلاعات و مدیریت آنها احساس می شود.

به بیان دیگر، مديريت کسب و کار پوياي امروز نيازمند بکارگيري سيستم هاي اطلاعاتي و نرم افزارهاي سازماني است و در اين ميان همواره افرادي با قدرت تحليل بالا و زاويه ديد و سابقه کسب و کار مورد نياز هستند تا فرايندهاي کسب و کار را تحليل و با طراحي و توسعه سيستم هاي اطلاعاتي و نرم افزارهاي مورد نياز آن کسب و کار، امکان پیشبرد اهداف سازمانها را فراهم نمایند. این کار توسط مهندس فناوری اطلاعات گرایش مدیریت سیستم های اطلاعات انجام می پذیرد.

رشته مدیریت سیستمهای اطلاعات همچنان که از نامش پیداست، به سه بحث گسترده ی مدیریت، سیستم و اطلاعات پیوند خورده است. لذا رشته کارشناسی ارشدمدیریت سیستمهای اطلاعات به دنبال تربیت متخصصانی است که قادر به شناسایی نیاز سیستمهای اطلاعاتی و نیز قابلیت طراحی و اجرای سیستمهای اطلاعاتی جهت استفاده در سازمانها باشند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور ارشد و نیز افرادی که در بازار کار به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل دروس) و تعداد واحدهای کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات (IT) گرایش مدیریت سیستم های اطلاعات، دانشگاه های دارای رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایشمدیریت سیستمهای اطلاعات، معرفی سایر گرایشهای کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی فناوری اطلاعات (IT) (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی)، بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی رشتهکارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مدیریت سیستم های اطلاعاتارایه می شود.



برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مدیریت سیستمهای اطلاعات و تعداد واحدها :

(بر اساس آخرین تغییرات سر فصل دروس)


دروس اصلی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مدیریت سیستمهای اطلاعات
(اخذ حداقل 15 واحد)

شبکه های کامپیوتری پیشرفته

سیستم های عامل پیشرفته

امنیت شبکه پیشرفته

امنیت پایگاه داده ها

معماری نرم افزار

معماری سازمانی فا



دروس اختیاری کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مدیریت سیستمهای اطلاعات
(اخذ حداقل 6 واحد)

شبکه های چند رسانه ای

سیستمهای پشتیبانی تصمیم گیری

وب فضایی

ارزیابی کارایی کامپیوترها

 داده كاوي

سامانه های پیشرفته ذخیره سازی داده

مباحث پیشرفته در فناوری اطلاعات

مدیریت برنامه ریزی استراتژیک پیشرفته

سيستم هاي اطلاعات مدیریت پیشرفته

برنامه ریزی منابع سازمانی

 

سمینار و پایان نامه: 8 واحد


دانشگاههایی که در رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مدیریت سیستمهای اطلاعات پذیرش دانشجو دارند (بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 95)

دانشگاه رازی

دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی


دانشگاههایی که در رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مدیریت سیستمهای اطلاعات پذیرش دانشجو دارند (بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 94)


سایر گرایشهای کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات (IT) (بر اساس دفترچه راهنمای کنکور ارشد 95) : 

بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مدیریت سیستمهای اطلاعات :

بازارکار و آینده شغلی رشتهکارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مدیریت سیستم های اطلاعات در قالب  مشاغل مرتبط با این رشته معرفی شده اند. برای اطلاع از توضیحات کامل مربوط به هر شغل می توانید روی آنها کلیک کنید.

مشاغل زیر به طور مستقیم به رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مدیریت سیستم های اطلاعات ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این مشاغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد :

تحقیق و گردآوری گروه آموزش و دانشگاه مسیر ایرانی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر