دانشگاه پیام نور تنها دانشگاه دولتی در کشور بوده که برای هر درس، کتاب و منبع امتحانی آن درس را به دانشجویان ارائه داده و سوالات امتحانی پایان ترم صرفاً از همین منابع طراحی می شوند. یکی دیگر از ویژگی های این دانشگاه سراسری بودن امتحانات در کلیه واحدهای دانشگاهی کشور می باشد و از نظر ارزش علمی و پژوهشی واحدهای دانشگاهی از اعتبار یکسانی برخوردار هستند. لیست کتاب های رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور در نیمسال اول دانشپذیری به شرح زیر می باشد:
-مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار
-مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز
- در صورت ثبت نام نیمسال اول دانشپذیری فراگیر دانشگاه پیام نور در رشته مهندسی کامپیوتر به شیوه خودخوان، کتاب ها برای دانشپذیر ارسال خواهد شد.
مطالعه منابع امتحانی اگر چه بسیار مفید و ضروری است، اما برای آمادگی هر چه بیشتر در امتحانات دوره های کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور مطالعه کتاب های کمک آموزشی هر درس برای موفقیت دانش پذیران امری اجتناب ناپذیر است.
برخی از مشکلات دانش پذیران و دانشجویانی که صرفاً به مطالعه منابع اصلی امتحانات خود اکتفا می کنند:
- حجم این نوع کتابها با توجه به مطالب مفید آنها برای آزمون مناسب نمیباشد؛ چرا که در کتابهای منابع بیشتر به آموزش مفاهیم، اثبات قضایا و بعضاً آوردن مطالب غیر ضروری تکیه شده و تعداد نمونه سوالات، برای تمرین دانشپذیران کافی نبوده و بعضاً پاسخ را به عهده داوطلب گذاشته است.
- در این نوع کتابها، نکات امتحانی مهم و کلیدی، روشهای تستی و سریع جهت پاسخگویی به سؤالات آزمون فراگیر کارشناسی ارشد وجود ندارد.
- مطالب بعضی از این کتابها به دلیل ترجمه گزینشی نامفهوم به نظر میرسد و خواننده نمیتواند ارتباط لازم را با کتاب برقرار نماید.
-مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار
-مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز
- مهمترین ویژگیکتابهای آموزشی مرکز آموزش عالی فراگیر پیام نور گردآوری سوالات سالهای گذشته آزمون فراگیر دانشگاه پیامنور همراه با پاسخنامه تشریحی میباشد.
واحد انتشارات مرکز آموزش عالی فراگیر پیام نور جهت موفقیت دانش پذیران و دانشجویان دانشگاه پیام نور در امتحانات، سالیان متمادی است کتب رشتههای مختلفی را در سطح کشور ارائه کرده که با استقبال زیادی از سوی دانشپذیران، دانشجویان و اساتید محترم دانشگاهها مواجه شده است. ویژگی های این کتب به شرح زیر است:
- انتشار کتاب بر اساس جدیدترین منابع معرفی شده از سوی دانشگاه پیام نور در هر نیمسال
- ارائه مطالب و مباحث درسی به صورت دسته بندی شده و تاکید بر نکات مهم
- ارائه سوالات امتحانی برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات در پایان هر فصل
- هماهنگی بین ارائه اساتید کلاس های حضوری و الکترونیکی و کتاب ها
- کم حجم و خلاصه تر بودن نسبت به منابع دانشگاه پیام نور و تاکید بر نکات مهم
گرچه شرکت در کلاس های حضوری دانشگاه پیام نور اختیاری است و دانشپذیران و دانشجویان می توانند با توجه به کتب معرفی شده دانشگاه نسبت به مطالعه خودخوان اقدام نمایند اما شرکت در کلاس های حضوری در محیط دانشگاهی می تواند آمادگی دانشجو را برای یادگیری مفاهیم و مباحث درسی بیشتر کند.
در حال حاضر این امکان برای دانشپذیران نیمسال اول فراگیر پیام نور در استان تهران و البرز امکان پذیر است. کلاس ها معمولا در روزهای پنجشنبه ساعت 13 به بعد و روزهای جمعه تشکیل می گردند.
- شروع کلاس های ترم پائیز معمولاً از اوایل مهرماه تا آذر می باشد و زمانبندی دروس از تاریخ 15 الی 31 شهریور در پنل کاربری دانشپذیران قرار می گیرد.
منابع دوره دانش پذیری در سطح ترم یک کارشناسی ارشد می باشد لذا مدرسین با تجربه کشوری نسبت به تدریس ویدئویی و الکترونیکی (آنلاین) کلیه دروس و ذکر نکات کلیدی اقدام نموده اند.
ویژگی های مهم این کلاس ها به شرح زیر می باشد:
- تدریس ویدئویی و آنلاین دروس نیمسال اول توسط اساتید دانشگاه پیام نور
- دسترسی همیشگی به محتوای کلاس ها
- امکان تکرار مداوم هر درس و مرور جلسات در هر زمان
- هزینه کمتر نسبت به کلاس های حضوری
- امکان تنظیم وقت یادگیری و مطالعه توسط خود دانشپذیر
- تشریح روش مطالعه هر درس توسط استاد در بخش مشاوره
- معرفی بخش های مهم هر درس برای مطالعه
- معرفی روش طراحی سوالات در دانشگاه پیام نور
بررسی الگوی موفقیت دانش پذیران و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سالهای اخیر حاکی از آن است که آنها اغلب روش مناسبی برای ارزیابی خود، رفع اشکالهای درسی و کسب مهارتهای شرکت در جلسه آزمون اصلی انتخاب نمودهاند. اکثر آنان اذعان دارند که شرکت در آزمونهای آزمایشی در ارزیابی وضعیت آنها و کمک به بهبود آن بسیار مفید واقع شده است.
از سوی دیگر، دانش پذیران دوره های فراگیر دانشگاه پیام نور معتقدند که مشکل اصلی آنها نداشتن روشی مناسب برای مرور و جمع بندی مطالب مطالعه شده است. بنابراین، با آگاهی از نقش آزمونهای آزمایشی در موفقیت، علاوه بر طراحی سوالات مطابق با استانداردهای آزمون اصلی و ارائه خدمات مشاوره تخصصی آزمون، بودجه بندی آزمونهای آزمایشی مرکز آموزش عالی فراگیر پیام نور به نحوی تنظیم شده است که مباحث آزمونهای ادوار گذشته در آزمونهای جدید مرور و تثبیت شود.
مهمترین ویژگیهای آزمون های آزمایشی غیرحضوری و حضوری
- استاندارد بودن سوالات: آزمونهای آزمایشی مرکز آموزش عالی فراگیر پیام نور زیر نظر اساتید دانشگاه طراحی میشود، به همین دلیل مهمترین امتیاز این آزمونها استاندارد بودن سوالات آن است. سوالات آزمون چندین مرتبه مورد بازنگری و کنترل قرار میگیرد. به علاوه چیدمان سوالات در سطوح مختلف دشواری موجب میشود تا داوطلبان تخمین مقرون به واقعی از سطح علمی خود به دست آورده و در رویارویی با آزمونهای مختلف عملکرد مناسبی داشته باشند.
- بودجه بندی منطقی و مناسب: مهم ترین چالش داوطلبان در فرآیند شرکت در آزمون ها عقب افتادن از بودجه بندی آزمون می باشد. از این رو مرکز آموزش عالی فراگیر پیام نور با بودجه بندی منطقی، مناسب و کارشناسی شده شرایطی را فراهم می نماید تا دانشجویان در کلیه مراحل آزمون بتوانند همگام با طراحان حرکت کرده و از آزمون حداکثر بهره را ببرند.
- تحلیل آزمون: اساتید مرکز آموزش عالی فراگیر پیام نور به صورت منظم و در خلال کلاسهای حضوری و غیر حضوری تحلیل آزمون، مهم ترین نکات هر تست و به طور اخص دلیل انتخاب گزینههای نادرست را توضیح خواهند داد. شرکت در کلاسهای تحلیل آزمون علاوه بر اینکه دانشپذیران را با نکات هر تست آشنا مینماید، زمینهای برای جلوگیری از خطاهای پر تکرار و رایج فراهم خواهد آورد.
- امکان دسترسی به سوالات و پاسخ نامه تشریحی: در هر آزمون دفترچه سوالات و پاسخ نامه کامل تشریحی به داوطلبان ارائه میگردد تا مهمترین نکات آزمون را به صورت مفید و مختصر مورد مطالعه قرار دهند. مجموعه پاسخنامههای تشریحی، مجموعه مفیدی از خلاصه نکات است که در زمان مرور و خصوصاً در روزهای پایانی (دوره جمع بندی) میتواند مورد استفاده داوطلب قرار گیرد.
- سیستم آنالیز آزمون: داوطلبان پس از شرکت در آزمون های مرکز آموزش عالی فراگیر پیام نور میتوانند کارنامه خود را در حداقل زمان، دریافت داشته و نسبت به عملکرد خود آگاهی حاصل نمایند. علاوه بر این سیستم جامع آنالیز آزمون به دانشپذیران در ارزیابی عملکرد خود در مقام مقایسه با سایر داوطلبان و نیز تعیین میزان پیشرفت علمی آنها یاری میرساند.