جزوه پلاس
jozvehplus.fileon.ir

دانلود رایگان کتاب ریزپردازنده و زبان اسمبلی همایون پور

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 06 فروردین 1401 ساعت 22:13

 جزوه اسمبلی دکتر همایون پور – دانشگاه امیرکبیر
رشته: کامپیوتر
نوع نگارش: دست نویس
فرمت: pdf
قیمت: رایگان
تعداد صفحه: 114

زبان اسمبلی قدیمی ترین زبان برنامه نویسی سطح پایین بعد از زبان ماشین است که ساختار و عملکردی وابسته به ماشین دارد و وسیله خوبی برای یادگیری نحوه کار کامپیوتر، سیستم عامل، کامپایلرها و زبان های سطح بالا است . کامپیوترها و همه پردازشگرهای دیجیتال براساس منطق صفر و یک دیجیتال عمل می کنند .اصولاً زبان های برنامه نویسی کامپیوتر به سه دسته کلی زبانهای سطح بالا ، زبانهای سطح میانه و زبانهای سطح پایین تقسیم می شوند .زبانهای سطح بالا شامل نرم افزارهایی هستند که با کاربر ارتباط بهتری برقرار می کنند مانند زبانهای برنامه نویسی پاسکال و VBدر مقابل زبان های سطح پایین از لحاظ ساختار و ترجمه ، زبان هایی محسوب می شوند که با سخت افزار ارتباط نزدیکتری برقرار می کنند مانند زبان ماشین که به زبان صفر و یک معروف است .

زبان اسمبلی اغلب هنگام ارتباط با سیستم عامل ، دسترسی مستقیم به خواص کلیدی ماشین و همچنین بهینه کردن قسمتهای حساس و مهم در یک برنامه کاربردی استفاده می شود . برنامه نویسی زبان اسمبلی نسبت به زبانهای سطح بالا دشوارتر است زیرا برنامه نویس بایستی به جزئیات توجه بیشتری نشان دهد و همچنین بایستی اطلاعات کافی نسبت به پردازنده داشته باشد . اما این برنامه سریع تر و با حافظه کمتری نسبت به زبانهای سطح بالا اجرا می شود .

چرا بایستی اسمبلی بیاموزیم ؟
البته یادگیری این زبان بایستی همراه با مفاهیم سیستم عامل و سخت افزار ( CPUمعماری کامپیوتر ) همراه باشد تا درک بهتری از برنامه ها بدست آید . زبان اسمبلی وسیله خوبی جهت نحوه کار کامپیوتر ، کامپایلرها و زبانهای سطح بالا است . این گونه برنامه ها سریع تر ،کوچکتر و با توانایی هایی بیشتر از زبان های دیگر هستند و نیاز به حافظه و زمان کمتری برای اجرا دارند . برخی اعمال در زبان های سطح بالا همراه با محدودیتهایی مواجه هستند مانند دسترسی مستقیم به ثباتهای داخلی پردازنده و … این محدودیتها در زبان اسمبلی جبران شده است . اکثر برنامه های سیستم عامل و همچنین برنامه های کامپیوترهای دستگاههای صنعتی و میکروکنترولرها به زبان اسمبلی می باشد. اکثر کامپیوترها دارای یک زبان مشترک می باشند . زبان ماشین که کامپیوتر با آن کار می کند از مجموعه ای از صفر ها و یک ها تشکیل شده است.

کتاب های دیگر:

جزوه دستورات زبان اسمبلی

حل تمرین های کتاب اسمبلی

دانلود کتاب آموزش زبان اسمبلی